Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Πρόοδος, «ο ευγενέστερος κίνδυνος για τον άνθρωπο!»



         Στις αρχές του 20ου αιώνα, η αεροπλοΐα, τα αεροπορικά
χόμπι και σπορ εμφανίστηκαν ως νεωτερική ενασχόληση και λαοφιλές θέαμα. η
ιστοριογραφία  του Ελληνικού Αεραθλητισμού επηρεάστηκε από τα
προβλήματα που αφορούσαν και το σύνολο του αθλητισμού όπως ερασιτεχνισμός,
έλλειψη αυτονομίας, απουσία θεωρητικού προβληματισμού και τάσεις
ελληνοκεντρισμού (Κουλούρη, 1997).


          
Οι πρωτοποριακές δυνατότητες του αεροπλάνου, το ενέταξαν αμέσως, ως
πολεμικό εργαλείο ισχύος και στρατιωτική μηχανή. Οι εναέριες δραστηριότητες
διαφοροποιήθηκαν από τα άλλα μαζικά σπορ, καθώς αποτέλεσαν «προνόμιο» των
οικονομικά εύρωστων μεσαίων και ανώτερων στρωμάτων καθώς και ατόμων με
στρατιωτική κουλτούρα.


Το θεσμικό πλαίσιο του αεραθλητισμού
παρέμενε για πολλά χρόνια ανεπαρκές και η εξέλιξη του αποτελούσε συνάρτηση
άμεσα συνδεδεμένη με  την Πολεμική Αεροπορία.




       Την 8η Ιουνίου
1928 παρουσία δεκάδων πολιτών, σημειώθηκε η αρχή για ένα σημαντικό επίτευγμα
της Ελληνικής Αεροπορίας. Ένα κατάλληλα διασκευασμένο Brequet 19, με το όνομα
«ΕΛΛΑΣ», με χειριστή τον υπολοχαγό Ευάγγελο Παπαδάκο και παρατηρητή τον
συνταγματάρχη και διοικητή της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, Χρήστο Αδαμίδη,
απογειώθηκε από το Τατόι και πραγματοποίησε σε 20 περίπου μέρες το γύρο της
Μεσογείου, διανύοντας απόσταση 12.000 χλμ. 




1928. Κάτω από την φωτογραφία που βρίσκεται στην ΕΛ.Α.Ο. υπάρχει χειρόγραφη λεζάντα όπου αναφέρει:  «Από τον Αεροπορικόν Γύρον της Μεσογείου κατά το έτος 1928, με χειριστήν τον υπολοχαγόν ΕΥΑΓΓΕΛΟΝ ΠΑΠΑΔΑΚΟΝ και παρατηρητήν τον συντ/ρχην ΧΡΗΣΤΟΝ ΑΔΑΜΙΔΗΝ δια του αεροσκάφους «Ελλάς» τύπου BREGUET XIX, της Πολεμικής Αεροπορίας.» Πηγή αρχείου: ΕΛ.Α.Ο. Φωτογραφία: Ευγενία  Αρβανίτη Πρεβεζάνου





Όπως
σχολίαζε η εφημερίδα το "ΈΘΝΟΣτο ίδιο
βράδυ:




         [...] Είνε μια ημερομηνία που αξίζει να μείνη για πάντα στην
ανάμνηση μας με όλη τη   συγκινητική δόνηση των παλμών που νοιώσαμε
εκείνη τη στιγμή. Μας πλημμύρισε αυθόρμητα   από τα πιο αγνά
συναισθήματα της δυνατής χαράς. Κάτι σαν νίκη μέσα εις το ειρηνικό πλαίσιο των
έργων του πολιτισμού. Γιατί το αεροπλάνο δεν είναι μόνον μέσον πολεμικών. είναι
αυτό καθ'εαυτό η πρόοδος, μια πρόοδος μάλιστα γεμάτη από τον ευγενέστερο
κίνδυνο για τον άνθρωπο. Έχει όλο το γόητρο της κατακτήσεως από
μέ
ρους των όντων μπροστά εις την επιτασσομένων μεγαλειότητα της Φύσεως.
Περικλείει την τόλμιν και συμβολίζει την θέλησιν. [...]




     






ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ ΠΡΕΒΕΖΑΝΟΥ



Επικοινωνιολόγος, Σύμβουλος Στρατηγικής και Ανάπτυξης








ΠΗΓΗ: Αρβανίτη-Πρεβεζάνου Ε.(2019), «Ελληνικός Αεραθλητισμός-Ελληνική
Αεραθλητική Ομοσπονδία (ΕΛ.Α.Ο)», 
Μεταπτυχιακή διατριβή του
Προγράμματος Κοινωνιολογίας, Ιστορίας και Ανθρωπολογίας του τμήματος
Αθλητικών Σπουδών.
Αποθετήριο
του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.)  https://apothesis.eap.gr/handle/repo/41491









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου