Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Αεροπλοΐα και οι απαρχές του αεραθλητισμού στην Ελλάδα








                Μέχρι
και τα τέλη του 19ου αιώνα ο νεωτερικός αθλητισμός αναπτύχθηκε στο
ελληνικό κράτος σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, κυρίως με αγωνίσματα που
ταίριαζαν στην κοινωνική τάξη των αθλουμένων. Ο αθλητισμός στην Ελλάδα έκανε τα
πρώτα του βήματα, ως πολιτισμικό δρώμενο και απέβλεπε στην επίδειξη της
σωματικής ικανότητας του αθλητή και των διασκεδαστικών λαϊκών παιχνιδιών και
θεαμάτων από περιπλανώμενους θιάσους. Πριν τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο oι κάτοικοι σε Αθήνα και
επαρχία παρακολουθούσαν τις αργίες και τις Κυριακές, κυρίως στο πλαίσιο
πανηγυριών και κοινωνικών εκδηλώσεων, παραστάσεις από θιάσους με «πλανόδιο
αθλητισμό». Ωστόσο εκείνη την εποχή, ο αεραθλητισμός όπως και στο σύνολο τους
οι αθλητικές δραστηριότητες απαξιώθηκαν από την ελληνική διανόηση και δεν
καταγράφηκαν ιστορικά και λαογραφικά.


               Οι «αεροπορικές επιδείξεις» θεωρούντο σε
Αμερική και Ευρώπη, εντυπωσιακό θέαμα για το ευρύ κοινό, αντίστοιχο με τα
«λαϊκά αθλητικά δρώμενα» στις πλατείες. Παρόμοια στην Ελλάδα, ξεκίνησε η
εκτέλεση αεροπορικών επιδείξεων έναντι εισιτηρίου. Στο πλαίσιο αυτής της
ψυχαγωγίας, πρώτος ο Λεωνίδας Αρνιώτης[1],
θεατρικός επιχειρηματίας, έγινε ο πρώτος έλληνας χειριστής-αεροπόρος, ο οποίος
το 1908 προσπάθησε να αναδείξει το αεροπλάνο ως δημοφιλές και πολυπληθές
δημόσιο θέαμα, από το οποίο μπορούσε να έχει και οικονομικές απολαβές.


              Το αεροπλάνο μπήκε στην ζωή των
Ελλήνων, ως ενασχόληση στον ελεύθερο χρόνο και μία μη ανταγωνιστική μορφή
αθλητισμού, όπου όλοι δραστηριοποιούνταν για την χαρά της νίκης και της
συμμετοχής. Κάθε πτήση είχε πολλαπλές απαιτήσεις, επιστημονικές, μηχανικές, κατασκευαστικές
κ.λπ., για τις οποίες απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η οικονομική άνεση, γι’ αυτό
άλλωστε η ενασχόληση με την αεροπορία και τις αεροπορικές δραστηριότητες ήταν
υπόθεση λίγων, οικονομικά εύρωστων και αριστοκρατών. Την πρώτη επιτυχημένη
ιδιωτική πτήση στην Ελλάδα πραγματοποιεί στις 8 Φεβρουαρίου 1912, ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος, ο οποίος ήταν
αεροναυπηγός, χειριστής και ο πρώτος έλληνας ιδιοκτήτης αεροπλάνου (Στεργιόπουλος, Ε, 2012). Πρόκειται για το Neuport IV.G. Alcuin 50 ίππων, το οποίο έφερε
από την Γαλλία αποσυναρμολογημένο σε ξύλινα κιβώτια και μάλιστα μεγάλου
μεγέθους που χωρούσαν τις πτέρυγες και την άτρακτο σε ολοκληρωμένα κομμάτια.













[1]    Η Eμφάνιση του Aεροπλάνου στην
Ελλάδα (1911-1912)
. Ιστορία Πολεμικής Αεροπορίας. Ανακτήθηκε στις 12 Μαρτίου, 2019, από
https://www.haf.gr/history/haf-history/1911-1912/






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου