Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

Αρχή της ελεγχόμενης μηχανικά προωθούμενης πτήσης





Ανέκαθεν
υπήρχαν θρύλοι, οι οποίοι αναφέρονταν σε ανθρώπους που κατασκεύαζαν ιπτάμενες
μηχανές ή προσπαθούσαν να πετάξουν φορώντας πτέρυγες ίδιες με των πουλιών. Δυστυχώς
όλες αυτές οι προσπάθειες οδηγούσαν σε αποτυχημένες απόπειρες, καθώς τις
περισσότερες φορές κατέληγαν σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.


Ο πρώτος και
πιο γνωστός μύθος είναι ο αρχαιοελληνικός του Δαίδαλου και
του Ικάρου και εν συνεχεία, το 400 π.Χ, του Αρχύτα του Ταραντίνου
(428-350 π.Χ), (Μιχαηλίδης, Τ. 2017),  ο
οποίος σχεδίασε και κατασκεύασε την «περιστερά του Αρχύτα», όπως ονομάστηκε, που
είναι η πρώτη τεχνητή, αυτοκινούμενη ιπτάμενη και πιθανόν ατμοκίνητη
συσκευή σε σχήμα περιστεριού. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η μηχανή αυτή θεωρείται ως
το πρώτο αεροπλάνο στον κόσμο και
διαλύθηκε κατά την δοκιμαστική πτήση, αφού προηγουμένως είχε διανύσει πετώντας μια
απόσταση, περίπου 200 μέτρων.


               Χρειάστηκε να περάσουν αρκετοί
αιώνες ώστε με την ταυτόχρονη πρόοδο της επιστήμης, να ξεφύγει μια πτήση, από
τον τομέα της ερασιτεχνικής ενασχόλησης και να επιτευχθούν θετικά αποτελέσματα.
Κατά τον 18ο αιώνα, οι πρώτες απόπειρες πτήσεων με μηχανικά μέσα και
πτητικές μηχανές[1],
πραγματοποιούνται από ανθρώπους ριψοκίνδυνους. Αυτό διότι συχνά προβαίνουν σε εναέρια
άλματα, που γίνονται κυρίως από τα υψηλότερα σημεία πρόσβασης μια πόλης, δηλαδή
τους πύργους των κάστρων.


Μόλις το 1796 μ.Χ, έγινε η πρώτη μελέτη για την φυσική
της πτήσης  από τον πατέρα του
αεροπλάνου,
Άγγλο επιστημονικό, εναέριο ερευνητή και μηχανικό, Ser George Cayley[2], ο
οποίος υποστήριξε ότι «ένα
αεροπλάνο πρέπει να είναι ιπτάμενη μηχανή με σταθερές πτέρυγες και
διακριτά συστήματα άνωσης, προώθησης και ελέγχου»
και σχεδίασε το πρώτο σύγχρονο σκάφος βαρύτερο από τον αέρα. 


Αργότερα, προς
το τέλος του 19ου αιώνα, οι αδελφοί Orville (1871-1948) και
Wilbur (1867-1912) Wright[3], έγιναν οι εφευρέτες της «ελεγχόμενης, μηχανικά προωθούμενης
ανθρώπινης πτήσης με συσκευή βαρύτερης από τον αέρα»
, αφού εφηύραν, κατασκεύασαν
και πέταξαν το πρώτο επιτυχημένο
αεροπλάνο
[4] στον κόσμο.
Την 17η Δεκεμβρίου 1903, επιτυγχάνουν στις Η.Π.Α την πραγματοποίηση της
πρώτης ελεγχόμενης, μηχανικά προωθούμενης’ ανθρώπινης πτήσης.
Μερικά χρόνια αργότερα οι αδελφοί Wright, δίνουν
άδεια κατασκευής του πρωτοτύπου τους στην Ευρώπη. Είχε προηγηθεί από τον Wilbur
Wright, η πρώτη δημόσια πτήση, την 8η Αυγούστου 1908, στο Le Mans της Γαλλίας.


              Το
αεροπλάνο πολύ σύντομα θα δημιουργούσε περισσότερο απαιτητικές γεωπολιτικές
αντιλήψεις και καινούργιες προσδοκίες και δυνατότητες, επηρεάζοντας κάθε τομέα
της ανθρώπινης δραστηριότητας.













[1]     Τα
σχέδια του Leonardo di ser Piero da Vinci (1452-1519), ήταν πολύ κοντά στην πραγματικότητα και σε αυτά βασίστηκε ο Γερμανός
μηχανικός
και πατέρας της ανεμοπορίας, Otto Lilienthal
(1848-1896), προκειμένου να
κατασκευάσει και να πετάξει κατολισθαίνοντας από λόφους τις πρώτες (γερμαν. Normalsegelapparat) «συσκευές κανονικής αιώρησης» στην ανθρώπινη ιστορία.





[2] 
   
Ser George Cayley (1773-1857),
επιστημονικός, εναέριος ερευνητής, γνώστης των βασικών αρχών και δυνάμεων της
πτήσης και πατέρας του αεροπλάνου.





[3]  
Οι αδελφοί Ράιτ επιτυγχάνουν την πρώτη πτήση παγκοσμίως με μηχανοκίνητο
αεροπλάνο, 17 Δεκεμβρίου 1903. Ανακτήθηκε
19 Μαρτίου, 2019, από
https://apocalypsejohn.com/oi-adelfoi-rait-epitygxanoun-prwth-pthshpagkosmiws-mhxanokinhto-aeroplano/#





[4] 
  Η Εμφάνιση του Αεροπλάνου στην Ελλάδα (1911-1912). Η Ιστορία της
Πολεμικής Αεροπορίας. Ανακτήθηκε στις
1 2 Μαΐου, 2019, από https://www.haf.gr/history/haf-history/1911-1912/





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου