1. Η μάζα είναι ικανή να ΣΥΜΒΙΒΑΖΕΙ ΤΑ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΑ, εδώ εξηγείται το
φαινόμενο για το οποίο πολλοί συχνά απορούν, για το πώς δηλαδή μέλη κομμάτων
που «βλέπουν» τις αντιφάσεις στη δράση του κόμματος τους, τις «δικαιολογούν»
ωστόσο πάντα. Αλλά και στο καθαρά προγραμματικό επίπεδο είναι σε θέση να
δεχθούν πνευματικά «τερατουργήματα», π.χ. να είναι συγχρόνως σοσιαλιστές και
σοβινιστές, να κηρύσσουν την αδελφοσύνη και το μίσος, να είναι χριστιανοί
(ορθόδοξοι) και Έλληνες (παγανιστές) κλπ Οι οπαδοί είναι πάντα προετοιμασμένοι
να δέχονται, από τη μια μέρα στην άλλη, όλες τις ξαφνικές, τακτικές, αλλαγές
πολιτικής της ηγεσίας (βλέπε τη σύγχυση που προκάλεσε το 1939 το σύμφωνο
Χίτλερ-Στάλιν σε μια μειοψηφία κομμουνιστών).
2. Η ΕΝΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ σημαίνει την
ασυνείδητη επιλογή μιας ιδέας που θα παίζει τον αποφασιστικό ρόλο, όταν την
εκφράσει με λαμπρό και ενδιαφέροντα τρόπο ο «οδηγός»· τότε αναζωογονεί
ασυνείδητα την ένταση παιδικών αναμνήσεων στους οπαδούς. Εδώ ο οδηγός δεν
αποδεικνύει αλλά δείχνει και επικαλείται, πράγμα που τον κάνει να είναι πάντα
«ενδιαφέρων». Έτσι όμως πέφτει στην υπερβολή,
στο θέαμα, στην καρικατούρα· πρόκειται για δρώσες εικόνες (που υποκαθιστούν ιδέες και πρόσωπα), τα πράγματα παρουσιάζονται ως
ένα μπλοκ, χωρίς διαμεσολαβήσεις, χωρίς τη γένεσή τους…
3. Ο τρίτος σημαντικός μηχανισμός είναι η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ. Με αυτό τον τρόπο μια έννοια, επαναλαμβανόμενη, μεταβάλλεται σε εικόνα/μύθο, η διάσταση του χρόνου, της ιστορίας που ενέχει κάθε έννοια χάνεται και, μέσα από την επανάληψη, μεταβάλλεται σε «εικόνα» που είναι ομοούσια με τα «αιώνια» πράγματα». Η έννοια του έθνους λόγου χάρη ή του προλεταριάτου παύει να έχει συγκεκριμένη και ιστορική σημασία (παρ’ όλη την αφηρημένη δομή της έννοιας) και γίνεται απόλυτη, μεταφυσική εικόνα, μύθος, που φαινομενικά, ως εικόνα ή σύμβολο, έχει «συγκεκριμένο» περιεχόμενο.
Αλλά υπάρχουν «καλές» και «κακές» αφαιρέσεις και συγκεκριμενοποιήσεις: Κάθε μυθολογία και συμβολισμός που εξυπηρετούν ένα σκοπό εξουσίας είναι μια κακή συγκεκριμενοποίηση. Αντί να δοθούν εξηγήσεις, διαδίδονται συμπυκνώσεις (το αντίστροφο της εξήγησης), φόρμουλες, συνθήματα, παρόλες. Πρόκειται για μια ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ της αισθητικής της τέχνης, γιατί όλα τα μέσα της προπαγάνδας καταχρώνται τους μηχανισμούς του ασυνειδήτου αλλά και της τέχνης.
Όμως η τελευταία έχει
μόνο τότε λόγο ύπαρξης, όταν είναι ένα ελεύθερο παιχνίδι, και μόνο τότε μπορεί
να μεταδώσει και κάτι το αληθινό, διαφορετικά αναπαράγει αυταπάτες.
Συνοψίζοντας μπορεί να πει κανείς ότι ορισμένες στοιχειώδεις προτάσεις που
επαναλαμβάνονται συνέχεια επιδρούν σε ασυνείδητα κίνητρα (επιθυμίες,
επιθετικότητα, άγχη) και θέτουν σε εφαρμογή αυτόματα ορισμένες πράξεις.
Οι εικόνες εμφανίζονται διπλά: Ως εικονογράφηση και προπαγάνδα μέσω οπτικών ή μέσω ακουστικών μέσων (μουσικής) αλλά πριν απ’ όλα ως λέξεις. Οι εικόνες και οι ήχοι έχουν πάντα μια πιο άμεση πρόσβαση στο ασυνείδητο, αλλά μόνον η συνύπαρξη με τις λέξεις τούς δίνει οργανωτική σταθερότητα και συνεκτικότητα…
Η δύναμη υποβολής των λέξεων και των ονομάτων είναι έτσι πολύ μεγάλη,
συγχρόνως το νόημά τους παραμένει συγκεχυμένο· εδώ έγκειται η κακή συγκεκριμενοποίηση.
Γιατί η συνειρμική σύνδεση παρόντος-παρελθόντος, ιδεών και
αισθημάτων, Εθνικισμού και Σοσιαλισμού, Ναζισμού και Κομουνισμού, Καπιταλισμού
και Χριστιανισμού κλπ. ενέχει αντιφατικά στοιχεία που αλληλοαναιρούνται.
Οι μάζες αποτελούνται τόσο από τους ΠΑΡΟΝΤΕΣ όσο και από τους ΑΠΟΝΤΕΣ,
δηλαδή τους ΝΕΚΡΟΥΣ. Εδώ έγκειται ο στρατηγικός ρόλος της επίκλησης
της παράδοσης· στον στρατό, για παράδειγμα, η σημαία και το όνομα ενός
συντάγματος είναι φετίχ «αιματοβαμμένο», το οποίο συμπυκνώνει τις ζωές των
πεσόντων συντρόφων και υποστασιοποιεί «το σύνταγμα».
Αλλά οι νεκροί, για το ασυνείδητο, δεν είναι νεκροί -γιατί «τίποτα δεν
χάνεται» στο ασυνείδητο- οι νεκροί είναι παντοδύναμοι, γιατί υπάρχουν νοητά
μόνο, έτσι μια μάζα αισθάνεται μαζί με τα αόρατα μέλη της ανίκητη.
Η παρελθοντολογία (και το αντίστροφό της, η μελλοντολογία) αποτελεί συστατικό
στοιχείο κάθε δημαγωγίας και λαϊκισμού.
Οι στρατηγικές της προπαγάνδας και της συλλογικής υποβολής: Προκειμένου να
κινητοποιηθούν οι μάζες δεν αρκεί ούτε η βία ούτε ο ορθός λόγος, αλλά
χρειάζονται και τα φαντασιακά στοιχεία της σαγήνευσης. Όσο πιο αναπτυγμένη
είναι η πολιτική κουλτούρα μιας χώρας, τόσο πιο πολύ εξαφανίζεται το στοιχείο
της βίας, μειώνεται η σαγήνευση και επικρατεί ο ορθός λόγος. Στο χώρο της
θρησκείας η σαγήνευση αντιστοιχεί στο στοιχείο της πίστης.
Η σαγήνευση είναι βασικό χαρακτηριστικό του γοήτρου του οδηγού, ο οποίος
έχει την ικανότητα να παρουσιάζει στις μάζες των οπαδών μια «καλύτερη»
πραγματικότητα και να μεταμορφώνει το κοινότοπο σε εξαιρετικό. Αυτός ο
μηχανισμός λειτουργεί πάντα αμφίρροπα, δηλαδή ανεξάρτητα από τους «καλούς» ή
«κακούς» σκοπούς· κάθε ενθουσιασμός και κάθε αποτελεσματικότητα στην
κινητοποίηση των μαζών απαιτεί οι στόχοι να εμφανίζονται ιδεοποιημένοι,
ωραιοποιημένοι, άσχετο αν πρόκειται για εγκλήματα ή για πράξεις απελευθέρωσης,
ανοικοδόμησης, αλληλεγγύης.
Ο επιτυχημένος «οδηγός» είναι εκείνος που αυθυποβάλλεται, ενώ συγχρόνως
υποβάλλει τις μάζες· πρέπει να «πιστεύει» και να ταυτίζεται με τον ρόλο του,
πολύ πιο έντονα απ’ ότι ένας ηθοποιός, γιατί ο ηθοποιός έχει πάντα τη συνείδηση
ότι εκτός σκηνής είναι ένας «άλλος» άνθρωπος. Το στοιχείο της ιδεοποίησης του
οδηγού της ομάδας και των στόχων της είναι, δομικό στοιχείο της ψυχολογίας της
μάζας. Το ότι μια σειρά ατόμων τοποθετούν ασυνείδητα στη θέση του ιδεώδους του
εγώ τους ένα (εξωτερικό) αντικείμενο (πρόσωπο) έχει ως αποτέλεσμα να ταυτίζουν
τα εγώ τους. Οι συνέπειες αυτής της βασικής ψυχικής λειτουργίας είναι οι εξής:
α) Η ταύτιση ανάμεσα στα άτομα πραγματοποιείται μόνον ως αποτέλεσμα ενός
κοινού σημείου ανάμεσά τους (εδώ του οδηγού)· έτσι η συμπόνια δεν οδηγεί στην
ταύτιση, αλλά αντίθετα, η ταύτιση στη συμπόνια.
β) Η τοποθέτηση του εξωτερικού αντικειμένου, του οδηγού, στη θέση του
ιδεώδους του εγώ, αποτελεί μια ψυχική παλινδρόμηση. Αυτό γιατί το ψυχικά
διαφοροποιημένο υποκείμενο δεν έχει συλλογικό, μαζικό, εξωτερικό ιδεώδες του
εγώ, αλλά ατομικό και εσωτερικό ιδεώδες του εγώ.
γ) Η σαγήνευση είναι αποτέλεσμα της ιδεοποίησης, η οποία είναι
ναρκισσιστικής φύσης. Όπως όταν είναι κανείς ερωτευμένος, έτσι και στον
υπνωτισμό ή στη μάζα, το υποκείμενο μεταθέτει το ναρκισσισμό του στον άλλον,
έτσι ώστε ο άλλος τον σαγηνεύει. Αυτό ισχύει τόσο για το αντικείμενο της
σεξουαλικότητας όσο και για το αντικείμενο της ταύτισης.
Η λέξη «αντικείμενο» είναι στον ψυχισμό πάντα διφορούμενη. Βασικό είναι εδώ
ότι το «αντικείμενο» δεν σαγηνεύει απλώς ως «σώμα», αλλά και επειδή είναι πάντα
φορέας χαρακτηριστικών, τα οποία έχουν συμβολική σημασία. Γι’ αυτόν το λόγο
είναι δυνατόν, όταν ενηλικιωθεί το υποκείμενο και διαφοροποιηθεί ψυχικά, να
πάψει να προσκολλάται σε πρόσωπα και να προσανατολίζεται σε Ιδέες και σε
σύμβολα. Έτσι η έννοια της «σαγήνευσης» δεν περιορίζεται στα «σώματα» και στα
«πράγματα», αλλά αφορά εξίσου και τα σημαίνοντα και τις ιδέες. Η σαγήνευση
είναι ουσιαστικά μια «αίγλη» που ακτινοβολεί μια «εικόνα», είτε εξωτερική είτε
εσωτερική, μια εικόνα ενός υλικού ή νοητού «πράγματος».
Η ιδεοποίηση του οδηγού σημαίνει ότι γύρω από το πρόσωπο του πλέκονται
μύθοι και θρύλοι. Εδώ είναι ενδιαφέρον να αναφερθεί το παράδειγμα του Χίτλερ. Ο
Χίτλερ είχε μια τεραστία χαρισματική ακτινοβολία, η οποία ήταν ικανή να
γεφυρώσει ως το τέλος του πολέμου όλες τις πολιτικές αντιθέσεις και τους
ανταγωνισμούς. Όμως η εικόνα του οδηγού (Fyrer) ήταν κάτι το διαφορετικό από το
πραγματικό πρόσωπο του Χίτλερ, ο οποίος ωστόσο «προσφερόταν» για κάτι τέτοιο.
Η εικόνα αυτή αποτέλεσε ένα λαμπρό αποτέλεσμα της εργασίας των
προπαγανδιστών του Εθνικοσοσιαλισμού, το οποίο βέβαια δεν θα πετύχαινε αν δεν
πληρούσε ορισμένες λαϊκές «προσμονές» της εποχής: Τη νοσταλγία για έναν ηρωικό,
μεσσιανικό οδηγό. Ένας μύθος, είτε είναι ενδογενής είτε είναι εξωγενής,
μόνον τότε «πείθει» και κυριαρχεί στις μάζες, όταν αυτές από πριν τον
προσμένουν.
Τα στοιχεία του μύθου
του Adolf Hitler* αποτελούν έναν μακρύ κατάλογο, που αξίζει
ν’ απαριθμηθεί, γιατί πέραν όλων των άλλων, ενέχει έντονα στοιχεία λαϊκισμού
και κοινοτισμού. Ο μύθος «έλεγε» ότι ο Hitler,
ήταν ο εγγυητής του κύρους του κράτους και
επέβαλλε «αδίστακτα» το «δίκαιο και την τάξη»· ήταν αδιάφθορος, πέραν από ειδικά ή ατομικά συμφέροντα, κινούμενος μόνο
από την επιθυμία για την «υπηρεσία του
λαού»· ξεπέρασε ριζικά την ανεργία (μέσω της προετοιμασίας για τον πόλεμο)·
ήταν εκείνος που επέβαλε «μετριοπάθεια» στους εξτρεμιστές μέσα στο κόμμα·
αγωνιζόταν αμείλικτα αλλά σύμφωνα με τους κανόνες του δικαίου ενάντια στους «εχθρούς του κράτους» και
στους «διαφθορείς του λαού»· ήταν
τολμηρός και επιτυχημένος διπλωμάτης και αργότερα «μεγαλοφυής στρατηλάτης».
Στο δεύτερο μισό του πολέμου, από το 1942 και έπειτα, ο μύθος άρχισε σιγά σιγά
να αμφισβητείται, αλλά ο πληθυσμός, μέσω μιας διάσπασης της εικόνας πολύ
χαρακτηριστικής, πρόβαλε την ευθύνη για την πολιτική και ηθική καταστροφή, στο
κόμμα και στα SS.
Συνεχίζεται....Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ
Στο Μέρος ΣΤ' θα αναλυθούν: "Πολιτική Ψυχολογία, Επικοινωνία, Ρητορική, Συμμετοχή!"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου