Τρίτη 10 Μαΐου 2011

ενεργός πολίτης μπορεί να είναι μόνο ο ενημερωμένος πολίτης

Οι μισθοί δημάρχων και αντιδημάρχων

Ο μισθός των δημάρχων μπαίνει σε κλίμακα και είναι ανάλογος του πληθυσμού του δήμου τους ενώ αντίστοιχα καθορίζεται και ο μισθός τόσο των αντιδημάρχων όσο και του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Η αντιμισθία των δημάρχων πάντως κυμαίνεται από 3.300 ευρώ περίπου μικτά (σε μικρούς δήμους) και φτάνει στα 5.500 ευρώ μικτά.

Ειδικότερα, το Άρθρο 92 του «Καλλικράτη», προβλέπει:

Αντιμισθία αιρετών

1. Οι δήμαρχοι, οι αντιδήμαρχοι και οι πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, λαμβάνουν αντιμισθία η οποία καταβάλλεται από τον δήμο.

2. Η αντιμισθία των δημάρχων σε δήμους με πληθυσμό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων είναι ισόποση με το σύνολο των πάσης φύσεως αποδοχών του γενικού γραμματέα υπουργείου, των δημάρχων των δήμων με πληθυσμό από είκοσι χιλιάδες (20.000) έως εκατό χιλιάδες (100.000) κατοίκους είναι ισόποση με το 80% των ανωτέρω αποδοχών και των δημάρχων των δήμων με πληθυσμό κάτω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων είναι ισόποση με το 60% των ανωτέρω αποδοχών.

3. Οι αντιδήμαρχοι λαμβάνουν το 50% της αντιμισθίας που αναλογεί στο δήμαρχο, ενώ οι πρόεδροι των δημοτικών συμβουλίων λαμβάνουν το 40% αυτής.

4. Οι δήμαρχοι, οι αντιδήμαρχοι, καθώς και οι πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων και οι σύμβουλοι που έχουν περισσότερα από ένα αξιώματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, λαμβάνουν τις απολαβές μόνο από ένα αξίωμα. Οι ανωτέρω επιλέγουν τις απολαβές που λαμβάνουν από κάθε αξίωμα με υπεύθυνη δήλωση που υποβάλλεται και στους δύο φορείς.



Πως πληρώνονται περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες

Τον μισθό γενικού γραμματέα υπουργείου φτάνουν οι απολαβές του αιρετού περιφερειάρχη όπως προβλέπει ο «Καλλικράτης» στο Άρθρο 181. Λίγο χαμηλότερος είναι ο μισθός του αντιπεριφερειάρχη ενώ και οι περιφερειακοί σύμβουλοι θα αποζημιώνονται με ένα σχετικά πολύ μικρό ποσόν για κάθε συνεδρίαση στην οποία θα παρίστανται ενώ πλαφόν προβλέπεται για τον αριθμό των συνεδριάσεων και δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τις τέσσερις μηνιαίως.

Ειδικότερα, το άρθρο 181 σχετικά με την αντιμισθία των αιρετών της Περιφέρειας, αναφέρει:

1. Οι περιφερειάρχες, οι αντιπεριφερειάρχες, οι πρόεδροι των περιφερειακών συμβουλίων δικαιούνται αντιμισθίας, η οποία καταβάλλεται από την Περιφέρεια.

2. Η αντιμισθία του περιφερειάρχη είναι ισόποση με τις κάθε είδους αποδοχές, τα έξοδα παράστασης και τα επιδόματα ή προσαυξήσεις του γενικού γραμματέα υπουργείου.

3. Στον αντιπεριφερειάρχη και στον πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου καταβάλλεται αντιμισθία ίση με το 75% της αντιμισθίας του περιφερειάρχη.

4. Η αντιμισθία που δικαιούνται τα ανωτέρω αιρετά όργανα, τα οποία χαρακτηρίζονται ως Άτομα με Αναπηρίες, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, προσαυξάνεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%).

5. Σε περίπτωση που η αντιμισθία των αντιπεριφερειαρχών και προέδρων περιφερειακών συμβουλίων είναι μικρότερη των πάσης φύσεως αποδοχών της θέσης τους, η αντιμισθία προσαυξάνεται κατά το ποσό της διαφοράς και μέχρι το ύψος της αντιμισθίας του περιφερειάρχη.

6. Οι περιφερειακοί σύμβουλοι δικαιούνται αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου, της οικονομικής επιτροπής και των λοιπών διοικητικών επιτροπών. Η αποζημίωση για κάθε συνεδρίαση και μέχρι τέσσερις (4) το πολύ συνεδριάσεις το μήνα είναι ίση με ποσοστό 2% επί της μηνιαίας αποζημίωσης του περιφερειάρχη.

Υποχρεώσεις των δημοτικών συμβούλων

Τι προβλέπεται για τις «κοπάνες» και τι πρέπει να κάνει ο πρόεδρος του Δ.Σ.

Οι «κοπάνες» των δημοτικών συμβούλων από τις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, είναι φαινόμενο σύνηθες και διαχρονικό. Όπως σύνηθες είναι και να μην λογοδοτούν γι΄ αυτήν τη στάση τους αφού παρά το γεγονός ότι πάντα υπήρχε πρόβλεψη για επιπτώσεις σε κείνους που συστηματικά απουσιάζουν από τις συνεδριάσεις, ουδέποτε εφαρμόστηκε ο νόμος.

Ο «Καλλικράτης» επαναπροσδιορίζει τις υποχρεώσεις των δημοτικών συμβούλων όπως και τις «ποινές» σε περιπτώσεις αδικαιολόγητων απουσιών τους ενώ σε παράβαση καθήκοντος ανάγει την παράλειψη της υποχρέωσης του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου να μην ενημερώνει αρμοδίως για το θέμα αυτό.

Στο Άρθρο 68, ο «Καλλικράτης» αναφέρει:

α) Σε σύμβουλο που απουσιάζει αδικαιολόγητα σε τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις, μπορεί να επιβληθεί, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 234 του παρόντος, η πειθαρχική ποινή της αργίας και σε περίπτωση υποτροπής μπορεί να επιβληθεί η πειθαρχική ποινή της έκπτωσης. Σύμβουλος, που επιθυμεί να μην εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες, πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του συμβουλίου.

β) Σε σύμβουλο που δεν εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τους τρεις (3) συνεχείς μήνες, χωρίς την άδεια του συμβουλίου, μπορεί να επιβληθεί, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 234 του παρόντος, η πειθαρχική ποινή της αργίας ή η πειθαρχική ποινή της έκπτωσης με απόφαση του Ελεγκτή Νομιμότητας.

γ) Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου υποχρεούται να ενημερώνει γραπτώς τον Ελεγκτή Νομιμότητας για κάθε περίπτωση αδικαιολόγητης απουσίας συμβούλου σε τρεις συνεχείς συνεδριάσεις, καθώς και σε κάθε περίπτωση μη εκτέλεσης των υποχρεώσεων συμβούλου για διάστημα μεγαλύτερο από τρεις συνεχείς μήνες. Η παράλειψη αυτής της υποχρέωσης από τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου αποτελεί σοβαρή παράβαση καθήκοντος.



Οφειλές αιρετών στο δήμο και τις δημοτικές επιχειρήσεις



«Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί πρέπει μόνο να είναι τίμια αλλά και να φαίνεται». Ή έτσι ή αντίστροφα να πούμε την παροιμία, είναι δεδομένο πως κάθε δήμος, κάθε δημοτική αρχή, δεν μπορεί να ζητάει από τους δημότες να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους αν η ίδια έχει μέλη που δεν τις τηρούν. Και αυτό συμβαίνει ενίοτε με αιρετούς. Ο «Καλλικράτης» είναι σαφής όσον αφορά αιρετούς οι οποίοι είναι οφειλέτες του δήμου και που μέχρι τέλος του μήνα θα πρέπει να εξοφλήσουν τα χρέη τους άλλως δεν μπορούν να αναλάβουν καθήκοντα. Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, έχει ευθύνη να βεβαιώσει ότι κανείς σύμβουλος, δημοτικός ή τοπικός, δεν έχει οφειλές. Ο νόμος, αναφέρει σχετικά:



1. Δεν μπορούν να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι δημοτικής ή τοπικής κοινότητας και εκπρόσωποι των τοπικών κοινοτήτων εκείνοι που είναι, από οποιαδήποτε αιτία, οφειλέτες του δήμου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του δήμου, καθώς και της δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης και αποχέτευσης του  και των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων του.



2. Αν οφειλέτης του δήμου ή των νομικών προσώπων της προηγούμενης παραγράφου εκλεγεί δήμαρχος, δημοτικός σύμβουλος, σύμβουλος δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας, οφείλει να εξοφλήσει την οφειλή του έως την ημέρα της εγκατάστασης των νέων δημοτικών αρχών.



Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης







Μια νέα θέση θεσμοθετεί ο «Καλλικράτης» στους μεγάλους δήμους, με πληθυσμό δηλαδή άνω των 20.000 κατοίκων, την οποία θα καταλάβει πρόσωπο όχι αιρετό αλλά πολίτης ο οποίος θα καταθέσει ενδιαφέρον και θα εκλεγεί με μυστική ψηφοφορία, μεταξύ άλλων ενδιαφερομένων, από το Δημοτικό Συμβούλιο.



Πρόκειται για τον «συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης», θέση έμμισθη, με ικανοποιητικό μισθό μάλιστα αφού θα είναι ίσος με τον μισθό του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Η θητεία του «συμπαραστάτη» είναι της ίδιας διάρκειας με αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου.



Ο «Καλλικράτης» δεν ορίζει σαφώς τα προσόντα που απαιτείται να έχει ο «συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης» ωστόσο διευκρινίζει ότι πρέπει να είναι πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας σε σχέση με τα καθήκοντα που θα αναλάβει. Τα καθήκοντα του προσδιορίζονται από το νόμο και μπορεί να πει κάποιος ότι θα λειτουργεί ως μηχανισμός που θα συγκεντρώνει τα παράπονα και τις καταγγελίες των δημοτών και των επιχειρήσεων για περιπτώσεις κακοδιοίκησης του δήμου, αδικίας, κωλυσιεργίας διεκπεραίωσης υποθέσεων τους κ.λπ., για να τις εξετάζει και να τις δρομολογεί.



Περιορισμός για την υποβολή υποψηφιότητας δεν υπάρχει, αρκεί βέβαια οι ενδιαφερόμενοι να έχουν το «γνώθι σε αυτόν», να γνωρίζουν δηλαδή ότι διαθέτουν και τις γνώσεις και την εμπειρία και την σοβαρότητα που απαιτεί ο ρόλος τους και όχι να επιθυμούν απλά να καταλάβουν μια έμμισθη θέση. Αναλυτικά, το άρθρο 77 του «Καλλικράτη» προβλέπει σχετικά:



«Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης»



1. Στους δήμους άνω των είκοσι χιλιάδων (20.000) κατοίκων, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν προκηρύξεως που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του δήμου πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας, ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης. Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Ως συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης δεν μπορεί να επιλεγεί αιρετός δήμου, περιφέρειας ή βουλευτής. Ως προς το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη ισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο άρθρο 14 του παρόντος. Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.



2. Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε αποκλειστική προθεσμία δύο μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης επιλέγεται με απόφαση η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου. Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση. Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή διαδικασία η ανάκληση του συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του δημοτικού συμβούλιου.



3. Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες του δήμου, δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους.



4. Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.



5. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής αρχής κατά τις διατάξεις του άρθρου 217 του ΚΔΚ, εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της. Ο συμπαραστάτης μπορεί επίσης να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει.



Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη υποβάλλονται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμβούλιο και στο γενικό γραμματέα του δήμου. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του συμπαραστάτη αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου με φροντίδα των δημοτικών υπηρεσιών.



6. Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμβάνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου. Ως προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη και της επιχείρησης ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου