Αθήνα
Με εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, η κοινοπραξία FRAPORT AG- SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ως προτιμητέος επενδυτής για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Προσφέροντας ποσό σημαντικά υψηλότερο από την ανεξάρτητη αποτίμηση, αλλά και από την αμέσως επόμενη προσφορά, η κοινοπραξία δεσμεύεται για επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ στην τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. στην 40ετία. Ικανοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα, σήμερα, Τρίτη, αποσφραγίστηκαν οι οικονομικές προσφορές, που υποβλήθηκαν στις 10 Οκτωβρίου από τα επενδυτικά σχήματα CASA (Corporation America S.A.), METKA Α.Ε (Όμιλος Μυτιληναίου), FRAPORT AG- SLENTEL Ltd (Όμιλος Κοπελούζου) και VINCI Airports S.A.S. και ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε. για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων (ομάδες Α και Β).
Στη συνέχεια, διαπιστώθηκε ότι η FRAPORT AG- SLENTEL Ltd υπέβαλε την υψηλότερη προσφορά και ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής, σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής προσφορών.
Το ποσό που προσέφερε η κοινοπραξία ήταν σημαντικά υψηλότερο τόσο από την ανεξάρτητη αποτίμηση, όσο και από την αμέσως επόμενη προσφορά. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ελάχιστη αποτίμηση από τους συμβούλους του διαγωνισμού, την PWC και την Citibank, είναι 350 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ το σχήμα αεροδρομίου της Φραγκφούρτης και του ομίλου Κοπελούζου κατέθεσε «προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό».
Ο προτιμητέος επενδυτής προσέφερε για την Ομάδα Α 609 εκατ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 11,3 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό και 625 εκατ. ευρώ και 11,6 εκατ. ευρώ αντίστοιχα για την Ομάδα Β αντίστοιχα.
Οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν ανέρχονται σε περίπου 330 εκατ. ευρώ σε χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.
Υπενθυμίζεται ότι η Α’ ομάδα αποτελείται από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας, με option για την Αλεξανδρούπολη, τον Άραξο, την Καλαμάτα και τη Νέα Αγχίαλο.
Η Β’ ομάδα απαρτίζεται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης, με option και τους αερολιμένες Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου. Εξαιρείται από τη διαδικασία το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι άλλοι υποψήφιοι, δηλαδή η κοινοπραξία της γαλλικής Vinci - μαζί με την Ακτωρ Παραχωρήσεις, και της ΜΕΤΚΑ- Corporation America κατέβαλαν προσφορές μεταξύ 800 εκατ. ευρώ και 960 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 30% κάτω από αυτήν της Fraport- Slentel.
Και οι τρεις προσφορές δηλαδή υπερέβησαν κατά πολύ τον πήχη που είχε θέσει ο ανεξάρτητος τιμητής δείγμα ότι οι υποψήφιοι αποτίμησαν την υπεραξία που μπορεί να αποκτήσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια, αφού συνδέονται ευθέως με τη νούμερο ένα βιομηχανία της χώρας, τον τουρισμό.
Ικανοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ
«Οι υψηλές προσφορές των επενδυτών προεξοφλούν τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τουρισμού και είναι μία απόδειξη ότι, υπάρχουν σημαντικά διεθνή κεφάλαια που δεσμεύονται να επενδύσουν μακροπρόθεσμα στην Ελλάδα», δήλωσε μεταξύ άλλων ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Πασχάλης Μπουχώρης, με αφορμή την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων.
Σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μπουχώρης αναφέρει: «Η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων με προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο μίσθωμα αποτελεί μία αναγνώριση της δουλειάς του ΤΑΙΠΕΔ που κατάφερε σε ένα δύσκολο επενδυτικό περιβάλλον και σε συνθήκες πλήρους διαφάνειας, να προσελκύσει όχι μόνο κορυφαίους επενδυτικούς ομίλους αλλά και ένα τίμημα που ξεπερνάει τις προσδοκίες της αγοράς. Πρόκειται για κατεξοχήν αναπτυξιακό έργο αφού οι επενδύσεις σε όλη τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμώνται σε 1,4 δισ. ευρώ. Διασφαλίζονται ιδιωτικές παραγωγικές επενδύσεις που θα μεταμορφώσουν τα 14 αεροδρόμια. Τονίζεται ότι δεν πωλούνται τα αεροδρόμια αλλά παραχωρείται η λειτουργία τους για 40 χρόνια μέσα σε ένα αυστηρό πλαίσιο διαρκούς ελέγχου από το δημόσιο».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «σημαντική ήταν η συμβολή όλων των φορέων της πολιτείας καθώς και της τουριστικής βιομηχανίας στην ευρύτατη διαβούλευση που προηγήθηκε. Από την παραχώρηση ωφελούνται οι επιβάτες μέσω καλύτερων υπηρεσιών αλλά και προκαθορισμένων ορίων χρεώσεων που συγκρίνονται ευνοϊκά με αντίστοιχα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, αλλά βέβαια και οι τοπικές οικονομίες αφού τα αεροδρόμια θα υποδέχονται περισσότερους επισκέπτες.»
» Πρόκειται για τη μεγαλύτερη, σε όρους τιμήματος, αποκρατικοποίηση που έχει πραγματοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Το έργο αυτό βρίσκει το Ταμείο σε φάση κορύφωσης του προγράμματος του και εδραιώνει την προοπτική επίτευξης των στόχων αποκρατικοποιήσεων αφού με την ολοκλήρωση της συναλλαγής που αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2015, τα συνολικά έσοδα αποκρατικοποιήσεων θα έχουν ήδη υπερβεί τα 6,7 δισ.ευρώ».
Ανακοίνωση της νικήτριας κοινοπραξίας
«Νικήτρια του διαγωνισμού για την παραχώρηση, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40 χρόνια από το Ελληνικό Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ) αναδείχθηκε η κοινοπραξία Fraport- Κοπελούζος» τονίζεται σε ανακοίνωση.
Η παραχώρηση αυτή, προστίθεται, περιλαμβάνει τα αεροδρόμια του Ακτίου, των Χανίων, της Καβάλας, της Κεφαλονιάς, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου.
Συνολικά τα αεροδρόμια αυτά εξυπηρέτησαν το 2013 περίπου 19,1 εκατομμύρια επιβάτες. Η συνολική τιμή αγοράς ανέρχεται στα 1,234 δισ. ευρώ και θα καταβληθεί από την στιγμή του κλεισίματος, που αναμένεται να είναι το φθινόπωρο του 2015.
Η Fraport AG θα κρατήσει το πλειοψηφικό πακέτο της κοινοπραξίας. Η νέα εταιρεία αναμένεται να αποφέρει έσοδα πάνω από 180 εκατομμύρια ευρώ το 2016 και EBITDA που θα υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνεται στην ανακοινωση.
«Αντιμετωπίζοντας έναν ισχυρό διεθνή ανταγωνισμό, η Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου υπέβαλαν την ανταγωνιστικότερη οικονομική προσφορά στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων» τονίζεται.
Ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Fraport AG, Dr. Stefan Schulte εξέφρασε την ικανοποίησή του για αυτήν την τελευταία νέα επέκταση του διεθνούς χαρτοφυλακίου της εταιρείας: «Τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια προσθέτουν άλλη μία επένδυση στον τομέα των αεροδρομίων με δυναμικές προοπτικές και δυνατότητες ανάπτυξης. Η επιλογή της Fraport αναδεικνύει τη θέση μας ως κορυφαίος παγκόσμιος διαχειριστής στον τομέα των αερολιμένων. Η εκτεταμένη τεχνογνωσία μας έχει αποκτηθεί κατά τη διάρκεια πολλών δεκαετιών και θα συμβάλει στην επέκταση και ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων».
Ο ιδρυτής και πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος τόνισε τη σπουδαιότητα που σηματοδοτεί το έργο αυτό σε περιφερειακό, πανελλαδικό και διεθνές επίπεδο: «Ο εκσυγχρονισμός των αεροδρομίων δημιουργεί αξιόπιστες υπηρεσίες, μεγαλύτερη ασφάλεια στις μετακινήσεις, αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ενίσχυση της τοπικής και εθνικής ανταγωνιστικότητας και οικονομίας, καθώς και νέες θέσεις εργασίας. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε αεροδρόμια αντάξια των προσδοκιών και των απαιτήσεων του ελληνικού λαού και των ξένων επισκεπτών».
Ως νέος ιδιοκτήτης, η κοινοπραξία Fraport - Κοπελούζου «θα είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μέχρι το 2055. Τα αεροδρόμια που βρίσκονται στην ηπειρωτική χώρα είναι τα εξής: Άκτιο (PVK), Καβάλα (KVA) και Θεσσαλονίκη (SKG). Τα υπόλοιπα βρίσκονται στα εξής νησιά: Κέρκυρα (CFU), Κρήτη/ Χανιά (CHQ), Κεφαλονιά (EFL), Κως (KGS), Μυτιλήνη (MJT), Μύκονος (JMK), Ρόδος (RHO), Σάμος (KGS), Σαντορίνη (JTR), Σκιάθος (JSI) και Ζάκυνθος (ZTH).»
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ακόμη ότι «η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των 10 κορυφαίων χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Ο τουρισμός αποτελεί βασικό κλάδο της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 18% του ΑΕΠ της χώρας.»
» Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNWTO), ο αριθμός των διεθνών τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 17% το πρώτο εξάμηνο του 2014, αποτελώντας μία δυναμική συνέχεια στις επιδόσεις του περασμένου έτους, όταν η Ελλάδα καλωσόρισε περίπου 18 εκατομμύρια τουρίστες (αύξηση 16%) προσθέτοντας 16.000.000.000 δολάρια στην οικονομία (αύξηση 13%). Η χώρα θα ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως - πληθυσμός διπλάσιος της Ελλάδας».
Ποια είναι η Fraport
Η Fraport AG, η οποία κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών του κόσμου σε αεροπορικές δραστηριότητες παγκοσμίως, προσφέρει πλήρες φάσμα ολοκληρωμένων υπηρεσιών διαχείρισης αερολιμένων και διαθέτει θυγατρικές και επενδύσεις στις πέντε ηπείρους.
Επιπλέον, η Fraport είναι ένας δυναμικός εταίρος στις εμπορικές αεροπορικές επιχειρήσεις και την ανάπτυξη ακινήτων. Το 2013, ο όμιλος Fraport προέβη σε πωλήσεις ύψους € 2.560.000.000, με EBITDA € 880.200.000 και κέρδη της τάξης των € 236.000.000.
Πέρυσι, περισσότερα από 103 εκατομμύρια επιβάτες σε όλον τον κόσμο χρησιμοποιήσαν αεροδρόμια στα οποία η Fraport έχει την πλειοψηφία των μετοχών. Το διεθνές χαρτοφυλάκιο της Fraport αποτελείται από 11 αεροδρόμια στην Γερμανία και σε όλον τον κόσμο.
Στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (FRA), το οποίο αποτελεί την έδρα της, η Fraport καλωσόρισε περισσότερους από 58 εκατομμύρια επιβάτες το 2013 και εξυπηρέτησε περίπου 2,1 εκατομμύρια τόνους φορτίου.
Για το χρονοδιάγραμμα πτήσεων της Χειμερινής περιόδου 2014/2015, εξυπηρετείται από 98 επιβατικές αεροπορικές εταιρείες που πετούν προς περίπου 250 προορισμούς σε 105 χώρες σε όλο τον κόσμο. Περισσότερο από το ήμισυ των προορισμών του αεροδρομίου βρόισκεται εκτός Ευρώπης, υπογραμμίζοντας το ρόλο της Φρανκφούρτης ως κύριου κόμβου στο παγκόσμιο σύστημα αεροπορικών μεταφορών.
Στην Ευρώπη, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης κατέχει την πρώτη θέση από την άποψη της χωρητικότητας φορτίου και είναι το τρίτο πιο πολυσύχναστο στην μεταφορά επιβατών. Με περίπου το 55% του συνόλου των επιβατών που χρησιμοποιούν την Φρανκφούρτη ως κόμβο σύνδεσης, το αεροδρομιο έχει επίσης το υψηλότερο ποσοστό μεταφοράς μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αερολιμένων.
Ποιος είναι ο Όμιλος Κοπελούζου
Ο Όμιλος Κοπελούζου κατέχει ηγετικό ρόλο στην ελληνική αγορά και αποτελείται από εταιρείες με πεδίο δράσης σε διαφορετικούς στρατηγικούς τομείς επενδύσεων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι βασικοί τομείς δραστηριότητας είναι: εισαγωγή και εμπορία φυσικού αερίου, παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (αιολική, υδροηλεκτρική και ηλιακή), προμήθεια ενεργειακού εξοπλισμού, παραχωρήσεις, ακίνητη περιουσία, εκθεσιακά και συνεδριακά κέντρα, υπαίθρια διαφήμιση, διαχείριση αεροδρομίων, σιδηροδρομικά έργα, κατασκευή και διαχείριση έργων μεγάλης κλίμακας, κ.α.
Ο Όμιλος Κοπελούζου και η Fraport αποτελούν εταίρους στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο Pulkovo, της Αγίας Πετρούπολης, στην Ρωσία.
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου