Κυριακή 11
Ιουλίου 2021 και ώρα 14:30
μου Έχοντας την
τιμή να συμμετέχω στο
2ο Διεθνές επιστημονικό συνέδριο στην Παιδική
Ευημερία και τις προοπτικές
βελτίωσης της, σας προσκαλώ να
παρακολουθήσετε μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ, την ομιλία μου με τίτλο:
Ευημερία και τις προοπτικές
βελτίωσης της, σας προσκαλώ να
παρακολουθήσετε μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ, την ομιλία μου με τίτλο:
Μεγαλώνοντας υπεύθυνους ψηφιακούς πολίτες!
Αντιμετωπίζοντας
την «Μαρία» στο «μπακάλικο» του διαδικτύου.
την «Μαρία» στο «μπακάλικο» του διαδικτύου.
Το διαδίκτυο είναι το ισχυρότερο εργαλείο επικοινωνίας. Διαδραματίζει
σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση, την ψυχαγωγία και το παιχνίδι των παιδιών.
Θεωρείται σημαντικός δείκτης ευημερίας, καθώς μέσω των διαδραστικών του
εφαρμογών, κατάργησε την ανάγκη για διαμεσολάβηση ενώ προσφέρει στον χρήστη,
έντονη εναλλαγή εικόνων και συναισθημάτων.
σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση, την ψυχαγωγία και το παιχνίδι των παιδιών.
Θεωρείται σημαντικός δείκτης ευημερίας, καθώς μέσω των διαδραστικών του
εφαρμογών, κατάργησε την ανάγκη για διαμεσολάβηση ενώ προσφέρει στον χρήστη,
έντονη εναλλαγή εικόνων και συναισθημάτων.
Έρευνες έδειξαν ότι το
80% των παιδιών πέμπτης και έκτης δημοτικού στην Ελλάδα έχουν παρουσία σε
πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram, YouTube, Facebook, Snapchat
ή TikTok. Αν και τα συγκεκριμένα διαδικτυακά μέσα, απαγορεύεται να
χρησιμοποιούνται από παιδιά ηλικίας κάτω των 13 ετών καθώς δεν έχουν σχεδιαστεί
ούτε για την ηλικιακή τους ομάδα, ούτε για τις ανάγκες τους, χρησιμοποιούνται
κατά το πλείστον από αυτά, καθώς δημιουργούν μια διαδραστική και πολύ ελκυστική εικονική
πραγματικότητα, ενώ δεν υπάρχουν ανάλογα μέσα ελέγχου.
80% των παιδιών πέμπτης και έκτης δημοτικού στην Ελλάδα έχουν παρουσία σε
πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram, YouTube, Facebook, Snapchat
ή TikTok. Αν και τα συγκεκριμένα διαδικτυακά μέσα, απαγορεύεται να
χρησιμοποιούνται από παιδιά ηλικίας κάτω των 13 ετών καθώς δεν έχουν σχεδιαστεί
ούτε για την ηλικιακή τους ομάδα, ούτε για τις ανάγκες τους, χρησιμοποιούνται
κατά το πλείστον από αυτά, καθώς δημιουργούν μια διαδραστική και πολύ ελκυστική εικονική
πραγματικότητα, ενώ δεν υπάρχουν ανάλογα μέσα ελέγχου.
Τον τελευταίο χρόνο,
εξαιτίας της πανδημίας από τον COVID-19, περισσότερα από 1,5 δισεκατομμύρια
παιδιά και νεολαία, υποχρεώθηκαν να ζήσουν σε κατ’οίκον εγκλεισμό και «κοινωνική
απόσταση». Με το παγκόσμιο κλείσιμο των σχολείων, βιώνουν το μεγαλύτερο μέρος
της κοινωνικής τους ζωής μόνο μέσα στο Διαδίκτυο.
εξαιτίας της πανδημίας από τον COVID-19, περισσότερα από 1,5 δισεκατομμύρια
παιδιά και νεολαία, υποχρεώθηκαν να ζήσουν σε κατ’οίκον εγκλεισμό και «κοινωνική
απόσταση». Με το παγκόσμιο κλείσιμο των σχολείων, βιώνουν το μεγαλύτερο μέρος
της κοινωνικής τους ζωής μόνο μέσα στο Διαδίκτυο.
Έτσι, η παγκόσμια εικονική
κοινωνία που δημιουργήθηκε με τόσο εντατικούς ρυθμούς, διαμορφωσε παράλληλα και μια
νέα εθιστική πραγματικότητα,, αναδύοντας εντονότερα και τους πολλούς ανεπιθύμητους κινδύνους του διαδικτύου αλλά και τις αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά..
κοινωνία που δημιουργήθηκε με τόσο εντατικούς ρυθμούς, διαμορφωσε παράλληλα και μια
νέα εθιστική πραγματικότητα,, αναδύοντας εντονότερα και τους πολλούς ανεπιθύμητους κινδύνους του διαδικτύου αλλά και τις αρνητικές συνέπειες για τα παιδιά..
Διαδικτυακός
εκφοβισμός, ανεπιθύμητα μηνύματα, παραπληροφόρηση, ιστοσελίδες με ακατάλληλο
περιεχόμενο, παραποίηση γλώσσας, βίαια παιχνίδια, αποξένωση, επιβλαβείς
συμπεριφορές, εθισμός, φυσικές-σωματικές παθήσεις, ηλεκτρονικός τζόγος,
υποκλοπή προσωπικών δεδομένων, διαδικτυακή άγρα ανηλίκων, αποπλάνηση, παιδική
πορνογραφία, σεξουαλικός εξαναγκασμός και εκβιασμός, παραβίαση ιδιωτικότητας,
διαδικτυακή κακοποίηση και εκμετάλλευση.
εκφοβισμός, ανεπιθύμητα μηνύματα, παραπληροφόρηση, ιστοσελίδες με ακατάλληλο
περιεχόμενο, παραποίηση γλώσσας, βίαια παιχνίδια, αποξένωση, επιβλαβείς
συμπεριφορές, εθισμός, φυσικές-σωματικές παθήσεις, ηλεκτρονικός τζόγος,
υποκλοπή προσωπικών δεδομένων, διαδικτυακή άγρα ανηλίκων, αποπλάνηση, παιδική
πορνογραφία, σεξουαλικός εξαναγκασμός και εκβιασμός, παραβίαση ιδιωτικότητας,
διαδικτυακή κακοποίηση και εκμετάλλευση.
Όλες αυτές οι διαδικτυακές παραβατικές
συμπεριφορές δεν παραμένουν μονάχα στην οθόνη ενός κομπιούτερ ή ενός κινητού.
Πίσω τους υπάρχουν θύτες και θύματα και οι εικονικοί θύτες προκαλούν βλάβες και τραύματα σε
πραγματικούς ανθρώπους.
συμπεριφορές δεν παραμένουν μονάχα στην οθόνη ενός κομπιούτερ ή ενός κινητού.
Πίσω τους υπάρχουν θύτες και θύματα και οι εικονικοί θύτες προκαλούν βλάβες και τραύματα σε
πραγματικούς ανθρώπους.
Δεν είναι ωστόσο, το
ίδιο το διαδίκτυο, που παρουσιάζει σοβαρούς κινδύνους, αλλά ο τρόπος με τον
οποίο χρησιμοποιείται από τα παιδιά. Η ικανότητα αναγνώρισης των
κινδύνων, η ανάπτυξη της κριτικής ακέψης και της αντιληπτικής ικανότητας καθώς και της γνώσης των κανόνων ασφάλειας είναι τα βασικά εφόδια που πρέπει να διαθέτουν τα παιδιά για
την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
ίδιο το διαδίκτυο, που παρουσιάζει σοβαρούς κινδύνους, αλλά ο τρόπος με τον
οποίο χρησιμοποιείται από τα παιδιά. Η ικανότητα αναγνώρισης των
κινδύνων, η ανάπτυξη της κριτικής ακέψης και της αντιληπτικής ικανότητας καθώς και της γνώσης των κανόνων ασφάλειας είναι τα βασικά εφόδια που πρέπει να διαθέτουν τα παιδιά για
την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο.
Πλήθος δραστηριοτήτων, ενημερωτικών βίντεο και φυλλαδίων έχουν κυκλοφορήσει αναδεικνύοντας την
σημαντικότητα της αναγνώρισης των ψηφιακών δικαιωμάτων των παιδιών και
αντιμετώπισης των διαδικτυακών κινδύνων. Εν προκειμένου συστήνεται η
παρακολούθηση δύο εξαιρετικών προσπαθειών, οι οποίες συνεισφέρουν στην
προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου και στην προώθηση των
ψηφιακών τους δικαιωμάτων:
σημαντικότητα της αναγνώρισης των ψηφιακών δικαιωμάτων των παιδιών και
αντιμετώπισης των διαδικτυακών κινδύνων. Εν προκειμένου συστήνεται η
παρακολούθηση δύο εξαιρετικών προσπαθειών, οι οποίες συνεισφέρουν στην
προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου και στην προώθηση των
ψηφιακών τους δικαιωμάτων:
α) της βραβευμένης ταινίας «To Παντοπωλείον-The Grocery Store», η
οποία αναδεικνύει την σημασία της κριτικής σκέψης κατά τη χρήση του Διαδικτύου
και
οποία αναδεικνύει την σημασία της κριτικής σκέψης κατά τη χρήση του Διαδικτύου
και
β) του παραμυθιού «O Σίφης ο Ποντικός και το Διαδίκτυο», το
οποίο αναφέρεται στα θέματα ασφάλειας του διαδικτύου και απευθύνεται σε παιδιά
ηλικίας 4 έως 10 ετών.
οποίο αναφέρεται στα θέματα ασφάλειας του διαδικτύου και απευθύνεται σε παιδιά
ηλικίας 4 έως 10 ετών.
Τα παιδιά αντιπροσωπεύουν περίπου, έναν
στους τρεις χρήστες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο και θα είναι οι ψηφιακοί
πολίτες του μέλλοντος, με δικαιώματα και υποχρεώσεις στο διαδίκτυο. Πολλοί γονείς
δεν θέτουν όρια ούτε στο χρόνο που δαπανούν, ούτε στο περιεχόμενο που έχουν
πρόσβαση ενώ αρκετοί δεν γνωρίζουν καν τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται
στο διαδίκτυο.
στους τρεις χρήστες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο και θα είναι οι ψηφιακοί
πολίτες του μέλλοντος, με δικαιώματα και υποχρεώσεις στο διαδίκτυο. Πολλοί γονείς
δεν θέτουν όρια ούτε στο χρόνο που δαπανούν, ούτε στο περιεχόμενο που έχουν
πρόσβαση ενώ αρκετοί δεν γνωρίζουν καν τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται
στο διαδίκτυο.
Η ανάγκη περισσότερης επίβλεψης των διαδικτυακών συνηθειών των
παιδιών από τους γονείς και η καλλιέργεια μια σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ τους,
προτρέπει στην χρησιμοποίηση ενός «Συμβολαίου Οικογενειακής
Συμφωνίας» που θα καθορίζει όρια, κανόνες συμπεριφοράς με ατομική
ευθύνη και αυτοέλεγχο των μελών της οικογένειας, σχετικούς και όχι μόνο, με την
πλοήγηση στο διαδίκτυο.
παιδιών από τους γονείς και η καλλιέργεια μια σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ τους,
προτρέπει στην χρησιμοποίηση ενός «Συμβολαίου Οικογενειακής
Συμφωνίας» που θα καθορίζει όρια, κανόνες συμπεριφοράς με ατομική
ευθύνη και αυτοέλεγχο των μελών της οικογένειας, σχετικούς και όχι μόνο, με την
πλοήγηση στο διαδίκτυο.
Στην υπερσυνδεδεμένη
εποχή μας, μονάχα όταν επενδύσουμε στην ψηφιακή ασφάλεια των παιδιών, θα προστατεύσουμε
το παρόν και το μέλλον της ανθρωπότητας.-
εποχή μας, μονάχα όταν επενδύσουμε στην ψηφιακή ασφάλεια των παιδιών, θα προστατεύσουμε
το παρόν και το μέλλον της ανθρωπότητας.-
Ευγενία Αρβανίτη Πρεβεζάνου
ΜSc Επικοινωνιολόγος-Σύμβουλος Στρατηγικής και
Ανάπτυξης
Περισσότερες πληροφορίες για το Πρόγραμμα των ομιλιών του
2ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνέδριου για την Παιδική Ευημερία πατήστε εδώ
2ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνέδριου για την Παιδική Ευημερία πατήστε εδώ
ΠΗΓΗ ΒΙΝΤΕΟ: Παντοπωλείο / The Grocery Store:είναι η βραβευμένη ταινία, συμπαραγωγή της Safer Internet Hellas (saferinternet.gr) και της art productions (artpro.gr) / our awarded movie, a co-production of Safer Internet Hellas (saferinternet.gr) and art productions (artpro.gr).
ΒΡΑΒΕΙΑ - AWARDS
AUDIENCE FAVORITE - MEDEA AWARDS 2014
BEST SHORT FILM - LONDON GREEK FILM FESTIVAL 2013
Cast
Jessi Papoutsi (seller),
Leonidas Argiropoulos, Nikoletta Liberopoulou, Dimitris Psillos, Aggeliki Sepeti, Giannis Andreadelis, Aggelina Markou (customers).
Director/ Script Director: Alkis Sdougkos
Director of Photography: Fotis Mitsis
Music: George Flentzeris
Sound Design: Kostas Koutelidakis
Assistant director: Pierros Griveas
Make up Artists: Efi Pavlopoulou Elli Vitogianni
Editor: Kostas Makrinos
Art director: Marianna Fouskaki
Production Assistant: Aggeliki Frida
Production manager: Veronica Samara
Producers: Safer Internet Hellas, art productions
Executive Producer: art productions
Support: WIND, ODEON, Vanillia- Kanela, Epsa
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου