Σκίτσο: του Βαγγέλη Χερουβείμ
Ο πολιτικός πολιτισμός, όπως διαπιστώνουμε όποτε παρακολουθήσουμε συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, πέθανε. Ζήτω ο κανιβαλισμός! Την περασμένη βδομάδα βουλευτές και πολιτικά στελέχη επιτέθηκαν με σεξιστικά σχόλια στις βουλεύτριες Ζωή Κωνσταντοπούλου, Ραχήλ Μακρή και Θεοδώρα Τζάκρη, αντί να κρίνουν πολιτικά την όποια πράξη τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε: «Δεν είναι τρέντι το ταγιέρ που φόρεσε η κ. Τζάκρη. Θα παλιώσει πολύ γρήγορα» [Π. Κουκουλόπουλος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΠΑΣΟΚ], «Όταν έχεις μια κυρία από τη Βουλή που όχι μόνο σκαρφαλώνει αλλά κάθεται πάνω στα κάγκελα που είναι και μυτερά...Και η άλλη κυρία φωνάζει βοήθεια, ενώ μπροστά της είναι καμιά 10αριά πολύ όμορφα παιδιά από τα ΜΑΤ, που της έχουν γυρισμένη την πλάτη» [Θ. Πάγκαλος], «Είναι ωραία γυναίκα, αρκεί να μην την ακούς όταν μιλάει...» [Μ. Ανδρουλάκης], Θα μας λείψουν οι Manolo Blahnik >γόβες >της κ. >Τζάκρη [«κυβερνητικές πηγές»]. Ζητήσαμε από βουλεύτριες όλων των κομμάτων να κάνουν στην «Εποχή» μία δήλωση για το ζήτημα. Δυστυχώς, από το ΚΚΕ και τους Ανεξάρτητους Έλληνες, παρά τις επίμονες οχλήσεις μας, δεν καταφέρουμε να έχουμε μία δήλωση και γι αυτό απουσιάζει η δική τους φωνή από το θέμα.
Επιμέλεια: Ιωάννα Δρόσου
Κατερίνα Παπακώστα, Νέα Δημοκρατία: Δεν συνάδει με τις πολιτικές ισότητας που προωθούμε
Οι πολιτικοί θα πρέπει να κρίνονται με βάση τις πολιτικές τους απόψεις, τις πολιτικές τους δράσεις και τη γενικότερη πολιτική συμπεριφορά τους. Ο,τιδήποτε άλλο παρεκκλίνει από τη στάση αυτή και κάνει διακριτή, σε βάρος τους, μεταχείριση, λόγω του φύλου τους, δε συνάδει με τις πολιτικές ισότητας, τις οποίες η χώρα και εμείς, ως πολιτικοί στηρίζουμε και προωθούμε. Έχω βιώσει προσωπικά, απαράδεκτη συμπεριφορά, λόγω φύλου, εντός του Κοινοβουλίου και μάλιστα πρόσφατα, κατά τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας.
Μαρία Ρεπούση, ΔΗΜΑΡ: Παλαιότερα τις έκαιγαν στην πυρά
Οι επιθέσεις στη βάση του φύλου, αυτό που αποκαλούμε σεξισμό και που κυρίως αν όχι αποκλειστικά στρέφεται κατά του φύλου των γυναικών είναι μια από τις μορφές βίας κατά των γυναικών. Αυτό που γίνεται κατά των γυναικών πολιτικών, των βουλευτριών συμπεριλαμβανομένων, ο πολιτικός σεξισμός, είναι μια από τις εκδοχές του. Οι γυναίκες στο κοινοβούλιο δεν αποτελούν εξαίρεση. Στην πραγματικότητα, ο σεξισμός βιώνεται από όλες τις γυναίκες στην καθημερινότητά τους, στις εργασιακές τους σχέσεις, στην οικογένειά τους ενδεχομένως, ακόμα και όταν δεν συνειδητοποιείται ως τέτοιος, διότι συνιστά συνέπεια των κοινωνικών σχέσεων κυριαρχίας των ανδρών πάνω στις γυναίκες και ταυτόχρονα τις εμπεδώνει και τις διαιωνίζει.
Συνειδητά ή ασυνείδητα, ρητά ή άρρητα, ο σεξισμός όπως και κάθε μορφή βίας κατά των γυναικών αποσκοπεί στη στέρηση των δικαιωμάτων τους και στην πλήρη υποταγή τους. Λέει, με άλλα λόγια, σε όσες διαφοροποιούνται, σε όσες δεν συμμορφώνονται, να πάψουν να το κάνουν, διαφορετικά είναι... και θα υποστούν τις συνέπειες. Παλαιότερα τις χαρακτήριζαν μάγισσες και τις έκαιγαν στην πυρά.
Η πολιτεία αλλά και η κοινωνία των πολιτών οφείλει να προστατεύει τους πολίτες της, στην προκειμένη περίπτωση τους πολίτες γυναίκες, από τη βία ακόμα κι αν αυτή είναι λεκτική και συμβολική και όχι σωματική. Εξάλλου το πέρασμα από τη μια στην άλλη δεν έχει σύνορα. Πολλοί επικαλούνται την ελευθερία της έκφρασης, την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, τη γελοιογραφία ή το χιούμορ. Πιστεύω, θέλω να πιστεύω, ότι οι πολιτισμένες κοινωνίες, οι κοινωνίες με αναπτυγμένο αίσθημα ευθύνης απέναντι στις διακρίσεις και στη βία έχουν επιλύσει το δίλημμα. Δεν γελάει πια κανείς σήμερα με τις γελοιογραφίες κατά των μαύρων, ούτε επικαλείται την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης. Εξάλλου και αυτή η καλλιτεχνική δημιουργία είναι ανοικτή στην κριτική των πολιτών. Και δεν είναι ανεξάρτητα από το περιεχόμενο και τα μηνύματα που εκπέμπει.
Με την ευκαιρία, να θυμίσω εδώ ότι ρατσισμός και σεξισμός μαζί με τον εθνικισμό συνιστούν τους πυλώνες του ναζισμού και τρέφουν τη ναζιστική ιδεολογία. Όσοι και όσες λοιπόν θεωρούν ότι έχουμε πρόβλημα ως κοινωνία θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να είναι περισσότερο προσεκτικοί στις εκδηλώσεις του σεξισμού και να τον αναγνωρίζουν ακόμα και αν προέρχεται από την «προοδευτική» πλευρά, ακόμα και όταν εκπορεύεται από τους ίδιους.
Αφροδίτη Σταμπουλή, ΣΥΡΙΖΑ: Στο στόχαστρο όσες αμφισβητούν
τα στερεότυπα
Η αμφισβήτηση των στερεότυπων ρόλων των φύλων δεν υπήρξε κατά τις τελευταίες δεκαετίες προτεραιότητα των πολιτικών δυνάμεων, ακόμη και των θεωρούμενων προοδευτικών, αλλά ούτε και συγκρότησε ένα ισχυρό φεμινιστικό κίνημα με αποτελεσματική παρέμβαση. Επόμενο είναι οι γυναίκες που αμφισβητούν έμπρακτα έστω και κάποιες όψεις αυτών των στερεοτύπων να βρίσκονται στο στόχαστρο σεξιστικών επιθέσεων ποικίλων ειδών και προελεύσεων. Οι επιθέσεις που αφορούν στην εμφάνιση όσων γυναικών παίζουν ρόλο στη δημόσια ζωή, είτε πρόκειται για την κεντρική πολιτική σκηνή είτε για άλλους τομείς, δεν είναι κάτι καινούργιο. Αυτό που τις κάνει φθοροποιούς είναι η βαρύτητα, την οποία τα ΜΜΕ έχουν πείσει ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας να δίνει στο lifestyle και οι απεριόριστες δυνατότητες αναπαραγωγής τους (βελτιωμένης και επηυξημένης πολλές φορές) που παρέχει το διαδίκτυο.
Η αποδοκιμασία του φαινομένου από γυναικείες συλλογικότητες και από κάθε πολιτικό υποκείμενο, που αντιλαμβάνεται το ρόλο του ενταγμένο στο όραμα της κοινωνικής απελευθέρωσης συνολικά, είναι αναγκαία και επιθυμητή. Επί της ουσίας, όμως, αν στη δεκαετία του '70 η απάντηση των γυναικών στην απειλή ότι η απελευθέρωση που διεκδικούσαν θα τις εμπόδιζε να είναι τέλειες νοικοκυρές, ήταν «κάψτε τη σφουγγαρίστρα», σήμερα η απάντηση των γυναικών, που θέλουν να συμμετέχουν στη δημόσια ζωή παραμένοντας ο εαυτός τους, δεν μπορεί παρά να είναι «γράψτε τον λαϊφστυλίστα», είτε το ορμητήριό του είναι μπλογκ, είτε μεσημεριανάδικο, είτε στήλη «σοβαρής» εφημερίδας είτε ακόμη και τα ίδια τα βουλευτικά έδρανα.
Εύη Χριστοφιλοπούλου, ΠΑΣΟΚ: Το φαινόμενο υπάρχει παντού
Όταν συμμετέχεις στα κοινά, κρίνεσαι. Αλλά η κρίση πρέπει να αφορά όχι τα ρούχα, την αισθητική ή το φύλο αλλά την ποιότητα του λόγου και την αποτελεσματικότητα των έργων. Τον τρόπο που επιλέγεις να πολιτεύεσαι, να στηρίζεις ή να αντιστέκεσαι. Οι βουλευτές δρουν πολιτικά και πολιτικά κρίνονται - είτε άντρες είναι, είτε γυναίκες.
Το φαινόμενο των σεξιστικών επιθέσεων, με θύματα γυναίκες, υπάρχει παντού – η ελληνική Βουλή ασφαλώς και δεν θα αποτελούσε εξαίρεση. Η αντιμετώπισή του βρίσκεται στην ικανότητα απάντησης με σαφείς πολιτικούς κανόνες –τρόπος απείρως αποτελεσματικότερος από μια πληγωμένη διαμαρτυρία.
Απέναντι στην, ευρέως διαδεδομένη, άποψη που εξακολουθεί να θεωρεί τον σεξισμό μια - κοινωνικά αποδεκτή - πρακτική, πρέπει να υπάρχουν γυναίκες που δεν παραπονούνται, αλλά διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης και συμμετοχής στη δημόσια ζωή.
Στόχος, η αφύπνιση όλων μας
Με αφορμή τις αυξανόμενες σεξιστικές επιθέσεις εναντίον των γυναικών μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, ο Πολιτικός Σύνδεσμος Γυναικών αποδοκιμάζει έντονα τέτοιες ενέργειες και υπενθυμίζει ότι οι γυναίκες πολιτικοί, όπως και οι άντρες συνάδελφοί τους, κρίνονται για τον πολιτικό τους λόγο και έργο. Η στοχοποίηση των γυναικών για την εμφάνιση τους και τη συμπεριφορά τους είναι απολύτως κατακριτέα. Η συστηματική προσπάθεια απαξίωσης των γυναικών στους τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται με σεξιστικά σχόλια και υπονοούμενα δεν έχει θέση σε δημοκρατικούς θεσμούς και είναι ευθύνη όλων μας να την εξαλείψουμε. Ο Πολιτικός Σύνδεσμος Γυναικών, ως διακομματικό όργανο, θα συνεχίσει ακόμη πιο αποφασιστικά τις δράσεις του προς αυτή την κατεύθυνση, σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών, τις μη-κυβερνητικές οργανώσεις, τα πολιτικά κόμματα και άλλους φορείς με στόχο την ουσιαστική αφύπνιση και δραστηριοποίηση όλων μας.
Ζέφη Δημαδάμα, Γενική Γραμματέας
Πολιτικού Συνδέσμου Γυναικών
http://epohi.gr/portal/politiki/15274-o-se-ksi-smos-kai-sta-vou-lev-ti-ka-e-dra-na
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου