Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ – MOB (Man Overboard) Η δολοφονία του Αντώνη


Aυτή η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από τον Γιάννη Δήμου πριν από σαράντα επτά χρόνια. 
Απεικονίζει ένα άτομο με νοητική υστέρηση, αποκλεισμένο από το πανηγυρι του χωριού του, το Βρυσοχώρι Ηπείρου. Είναι "ο τρελός του χωριού", μόνος του, εξοστρακισμένος να παρακολουθεί             τι κάνουν οι άλλοι Δυστυχώς, όλες οι ζωές δεν έχουν την ίδια αξία, ειδικά για τους τρίτης κατηγορίας
 που συνδυάζουν φτώχεια και σωματική ή ψυχική αδυναμία. Θα μπορούσε να είχε τραβηχτεί χτες 
το βράδυ στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι η ίδια κοινωνία. Η ίδια ντροπή. ;»

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ–MOB (Man Overboard)
Είναι η κατάσταση κατά την οποία ένας άνθρωπος η μέλος του πληρώματος ενός πλοίου πέφτει στη θάλασσα από το πλοίο, ανεξάρτητα από το πού πλέει είτε, σε ανοιχτές θάλασσες είτε σε ήρεμα νερά στο λιμάνι. 
Αυτό, είναι ένας από τους χειρότερους εφιάλτες κάθε πλοιάρχου. 
Εφιάλτης που συχνά καταλήγει σε τραγωδία εάν δεν υπάρχει η κατάλληλη εκπαίδευση, τα κατάλληλα μέσα και η απαιτούμενη ψυχραιμία προκειμένου να αντιμετωπισθεί έγκαιρα και με ασφάλεια. Η διάσωση και περισυλλογή ανθρώπου από την θάλασσα, απαιτεί την ελαχιστοποίηση του χρόνου παραμονής του θύματος στη θάλασσα, μεγιστοποιώντας έτσι τις πιθανότητες για ασφαλή διάσωση, με τις μικρότερες συνέπειες.  
Για την περισυλλογή του ανθρώπου από τη θάλασσα, ο πλοίαρχος έχει  την ευθύνη και φυσικά την επιλογή να αποφασίζει ποια είναι η καλύτερη ενέργεια που θα ακολουθήσει. 
Όταν ακούγεται η φράση ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ-MOB ο πλοίαρχος πρακτικά πρέπει να δώσει εντολή για «κράτει», οπωσδήποτε να πετάξουν συσκευή επίπλευσης ή κυκλικό σωσίβιο lifebuoy και να ακολουθήσουν οι τρεις βασικές φάσεις: 
Εντοπισμός, Προσέγγιση και Περισυλλογή του ναυαγού
Η περισυλλογή ανθρώπου από τη θάλασσα, πάντα η πραγματικότητα θα μας δημιουργήσει δυσκολίες και προβλήματα τα οποία ενδέχεται να οδηγήσουν στο μοιραίο. 
Η πρόληψη για την αποτροπή μιας δυσάρεστης κατάστασης είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος για την επίλυση της.
Στις Ενέργειες MOB, υπάρχει επίσης η  ενεργοποίηση κουμπιού MOB από το πιλοτήριο/τραπέζι του καπετάνιου, εκπομπή  σήματος επείγοντος May Day - May Day - May Day, κωδικού "Oscar" ή και ανάρτηση της Διεθνής σημαίας σήματος που αποτελείται από δύο τρίγωνα, κόκκινο από πάνω και κίτρινο στο κάτω και όλα αυτά καταγράφονται και από προσεκτική εγγραφή στο Ημερολόγιο Πλοίου καθως έχουν μεγάλη νομική σημασία,



Την Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2023, επιβεβαιώθηκε η εν ψυχρώ δολοφονία του 36χρονου Ηρακλειώτη  Αντώνη Καρυώτη Ήταν όταν ο νεαρός άντρας προσπάθησε να επιβιβαστεί στο πλοίο Blue Horizon της Bluestar Ferries, στο δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο, κατά την αναχώρηση του πλοίου, το οποίο δεν είχε ανυψώσει τον καταπέλτη. Τα μέλη του πληρώματος, αντί να παρέμβουν και να τον βοηθήσουν, τον έριξαν στη θάλασσα. Στα βιντεο που κυκλοφορουν, δειχνουν ξεξαθαρα δύο μέλη του πληρώματος να διαπληκτίζονται με τον επιβάτη τον οποίο και σπρώχνουν, καταλήγοντας στη θάλασσα, την ώρα που το πλοίο πραγματοποιούσε απόπλου, στην ταραγμένη από τις προπέλες θάλασσα. Κάποιος από το κατάστρωμα φώναζε: «Ρε, θα πνιγεί!» αλλά δυστυχώς ο "διαφορετικός" Αντώνης, ήταν ατυχος και ανασύρθηκε νεκρός. 
Οι επιβάτες του πλοίου, αναστατωμένοι, ενημέρωσαν το πλήρωμα και το πλοίαρχο για "ΑΝΘΡΩΠΟ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ", αλλά αντιμετωπίστηκαν με απάθεια και απόρριψη. Ακόμη και αν ο Πλοίαρχος δεν είχε άμεση πληροφόρηση  και δεν επιβεβαίωσε μέσω της κάμερας, για την εγκληματική πράξη του πληρώματος του, εμπιστευόμενος τον ύπαρχό του, όταν πληροφορήθηκε ότι υπήρχε άνθρωπος στη θάλασσα, θα έπρεπε να διακόψει άμεσα τον πλούσιο της θάλασσας, να κινητοποιήσει διαδικασίες έρευνας και διάσωσης και να πλεύσει άμεσα προς τον λιμένα απόπλου.  Ωστόσο δεν έγιναν τίποτα από τα δέοντα και συνεπώς ο Πλοίαρχος και τα μέλη του πληρώματος φέρουν ευθύνη για την απώλεια ανθρώπινης ζωής.

Αυτό το τραγικό συμβάν συγκλονίζει όχι μόνο τον κλάδο της ναυτιλίας, αλλά και την κοινή γνώμη, καθώς έφερε στο φως την σκληρή πραγματικότητα που κρύβεται πίσω από την ανθρωπιστική κρίση στη θάλασσα, όπως η αδιαφορία για την ανθρώπινη ζωή και η ανευθυνότητα τήρησης των πρωτόκολλων ασφαλείας.
Η απουσία των λιμενικών, του πράκτορα του πλοίου και του εκπρόσωπου της εταιρείας που φέρουν την ευθύνη για τη φόρτωση οχημάτων είτε την επιβίβαση επιβατών, η αυτοδικία του υπάρχου, η αδιαφορία του πληρώματος, η παράνομη ενέργεια με τον καταπέλτη και τους κάβους, τα αλλοιωμένα δεδομένα  στο επιχειρησιακό κέντρο περί ατυχήματος  λειτουργούν με λογική για εγκληματική συγκάλυψη του συμβάντος. 
Είναι σαφές ότι πρόκειται για μια σοβαρή εγκληματική ενέργεια, μια δολοφονία από πρόθεση, που πρέπει να διαλευκανθεί πλήρως και οι υπεύθυνοι να αντιμετωπίζουν την δικαιοσύνη.

Η Μήτρα της Ναυτοσύνης του πλανήτη μας, η Ελληνική Ναυτοσύνη, στις 4 Σεπτεμβρίου 2023, έτεκε Κτηνωδία.

Δύο μέλη του πληρώματος, αξιωματικοί του Εμπορικού Ναυτικού, διαπληκτίζονται με έναν άνδρα που έχει προλάβει και έχει ανέβει κανονικά στον καταπέλτη του πλοίου Blue Horizon και τον σπρώχνουν κάτω από αυτόν. Τον σπρώχνουν και δεύτερη φορά και ο συνάνθρωπος μας κατέληξε στη θάλασσα με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο. Την ώρα εκείνη, το πλοίο πραγματοποιούσε απόπλου, έχοντας βάλει μπροστά τις μηχανές, αναχωρώντας από το λιμάνι του Πειραιά.
Το πλοίο συνέχισε την πορεία του... Αντί να φωνάξουν δυνατά "άνθρωπος στη θάλασσα" και να κρατήσουν το πλοίο, οι αξιωματικοί φώναξαν να ανέβει ο καταπέλτης και το πλοίο συνέχισε την πορεία του σαν να μη συνέβη τίποτα σοβαρό, σαν να τους έπεσε στη θάλασσα ένα καλαμάκι του φραπέ, ένα σκουπίδι.

Η Ελλάδα αποτελείται από περίπου 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, με μόνο τα 227 να κατοικούνται. Με την ακτοπλοΐα - σύμφωνα με την XRTC - να συνδέει τα 115 κατοικήσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού, καθως μόνο τα 25 διαθέτουν αεροδρόμιο. Συνεπώς,  οι ενδομεταφορές εντός της χώρας εξυπηρετούνται μόνο διά θαλάσσης, με το 85% των εμπορευματικών αναγκών των νησιών και το σύνολο της τροφοδοσίας τους να καλύπτονται με τα ακτοπλοϊκά πλοία, τα πλοία της γραμμής.

Η Ελλάδα έχει επίσης, τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων στις θαλάσσιες μεταφορές (συγκεκριμένα 45.900 άτομα το 2022), αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% της συνολικής απασχόλησης στις θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Πρώτιστο μέλημα ενός ναυτικού που επιβάλει ο επαγγελματισμός του, είναι η ασφάλεια και προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.  Η δολοφονία στη θάλασσα είναι μια τραγωδία που δεν πρέπει να επαναληφθεί καθώς πρόκειται για μια συνολική αποτυχία του συστήματος και της ανθρώπινης καλοσύνης. Είναι καθήκον μας ως κοινωνία να διασφαλίσουμε ότι δεν θα υπάρχει ατιμωρησία για τέτοια εγκλήματα ενώ αποδεικνύει ανάγκη για αλλαγές στην ναυτική εκπαίδευση και τον ρόλο του πληρώματος, σε ένα πλοίο με ανθρωπιστική προσέγγιση. 
Απόφοιτος ΑΔΣΕΝ Ασπροπύργου 
Αξιωματικός Κατσαρώματος
Αρχηγός τάξης Πλοίαρχων Γυναικών 

Πληροφορίες
 
Διαβάστε αναλυτικά τις ενέργειες MOB 
-Τι πρέπει να γίνει κατά τη διάρκεια της κατάστασης  
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ  ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου